First weekend in Florida

Helgen var riktigt innehållsrik, vi hann med en väldans många saker.

 

Fredag

Vi gick upp tidigt och packade våra saker, kl 9 var jag, min ”moster” och mina småkusiner i bilen på väg till Sea World. Parken var väldigt häftig! Långt ifrån vad Sverige har att erbjuda, vilket beror på vårt klimat, inte riktigt lika många turister och för att det troligtvis inte är tillåtet att ha djur i burar på det sättet i EU… Små ”kusinerna” Hannah och Caydy verkligen älskar Sea World och det var så roligt att se deras entusiasm under hela dagen! Det allra häftigaste var självklart de olika showerna! Även om jag vet att det inte är naturligt beteende för delfinerna, och särskilt späckhuggarna, att visa upp olika tricks kunde jag inte annat än att vara så imponerad över hur mycket man kan lära dessa djur! Dagen var verkligen perfekt med väder och allt. Det bästa är att vi köpte ett 14-dagarspass så att jag kan besöka alla Sea Worlds parker under två veckors tid.

Lördag

Gjorde som nästan alla andra amerikanare och tog en lördagsfrukost på ett litet matställe down town i lilla Oviedo. Fick då testa lite av den typiska Florida-maten. Efter frukost tog Grace och hennes man med mig på en biltur runt i Orlando. Istället för de typiska turistsakerna fick jag se de ställena som lokalbefolkningen åker till när de är lediga. Vi åkte till en stor sjö där det fans många gators (alligatorer, som är annorlunda från krokodiler). Efter det åkte vi till en flod där vattnet var helt kristallklart. Det berodde på att vattnet kom upp från jättedjupa grottor, därför var vattnet 20 grader året runt, vilket de tyckte var väldigt kallt. För mig var det så varm som vattnet kan bli i Sverige, så jag hoppade gärna i. På kvällen tog min syssling Liz och hennes man med mig till Universal, där vi gick till City Walken. Där fanns massor av restauranger och uteställen. Lanen var att vi skulle gå till karaokebaren innan kl 9 då det var från 18, men vi tog en hamburgare på Hard Rock Café och när vi var klara där var kön till stället flera km ungefär (eller nåt i den stilen;)). Vi bestämde oss då för att åka till Orlando Down Town, där det kryllar av uteställen. Efter ett tags letande hittade vi ett ställe som var 18+, de bästa var självklart 21+, vilket känns som en så konstig ålder! Men pm de tycker att det fungerar så är det väl okej.. Att gå på nattklubb med några som är över 30 var en ny och rolig upplevelse. Jag och Liz dansade loss på dansgolvet med våra vattenglas. Vi kunde notera många som, för deras och alla andras bästa, borde följt vårt exempel.. Bl.a de två  kvinnorna 45+ iförda leopardlinnen och minishorts som utförde sina mindre smickrande danssteg på den scen som fanns vi sidan av dansgolvet. Kändes då som att va tillbaka på gruvan.. Kvällen var i alla fall hellyckad! Att gå ut i USA, va lite annorlunda än Sverige, inte samma köttmarknad och tjejerna här var faktiskt trevliga mot varandra.

 

Söndag

Söndagen började med ett kyrkobesök i en väldigt stor kyrka, över 1000 personer på gudstjänsten, som dessutom var den andra för dagen. Allt prästen sa var verkligen vettiga saker, som att vi inte bara skulle köpa massor saker och ohållbarheten i konsumtionssamhället. Trots att folk överlag är så religiösa ser jag inte att människorna i allmänhet är uppför sig bättre och mindre själviskt här, än i Sverige… Efter kyrkan blev det bio med Graces extra barnbarn som var 13 och 15 år. Vi hade tänkt se den nya filmen Paul, samma skapare som till Super Bad, men den va från 18 år, så det blev Rango istället. Det var absolut inte en dålig film, men inte den bästa jag sett. På eftermiddagen bestämde vi oss för att få lite träning, så vi gav oss ut på sjön för att paddla kanot. Jättemysigt! Alla nya människor jag träffar är så trevliga, älskar verkligen det med amerikanarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0