Busy day

Idag har jag hunnit med många olika saker. Började med att äta frukost hemma hos Judi, som bor i ett hus med helt underbar utsikt! Fick ingen bra bild av den. Hade så gärna velat träffa hennes man som är brandman, men han är i Nya Zeeland just nu och hjälper till efter jordbävningen.

Judi och hennes lilla babymage

 

Efter frukosten tog jag och Judi ”the monster truck” till skolan och hälsade på Miriams klass. Hon är lärare för en 4:a och hennes elever fick ställa frågor till mig om Sverige.

Klassen var verkligen duktig, många visste var Sverige låg, men ibland var det svårt att hålla sig för skratt. En tjej räcker upp handen och frågar om jag har många vänner. Svarar att jag har väl normalmånga vänner, det svaret räckte inte för henne. Minuten senare räcker hon upp handen och vill veta exakt hur många vänner jag har, 5 eller 30? Annars skötte sig Miriams klass riktigt bra och skolan var inte extremt olik den svenska skolan. De pysslade och hade likadana plansher på väggarna, likadana kartor och de lärare jag träffade skulle likagärna kunnat jobba i Sverige. Största skillnaden jag la märket till var antalet elever och att lärarna tilltalas med efternamnen, dessutom att man överallt kunde läsa hur ocoolt det var med droger, tydligen ett riktigt stort problem i jr high.

 

Efter studiebesöket i skolan ringde Judi en vän på brandstationen så vi kunde få ett studiebesök. Han svarade inte, så medans vi väntade på att han skulle ringa tillbaka fixade vi naglarna. Det blev riktigt bra, men självklart råkar jag förstöra ena nageln direkt. Tur att de var snälla och fixade det åt mig, men fick ge en del dricks som är något nytt för mig. Här tippar de ofta och det är så lätt att glömma, tur (eller kanske otur) att jag har folk som påminner mig..

 

 

 

Tillslut får vi tag på brandmannen och det efterlängtade besöket på brandstationen blev av. Deras vän hade varit i Sverige och försökte lära mig om Jantelagen. Vet du vad det är frågade han mig. Vet inte om jag ska ta det som en pik, uppför mig inte riktigt som en reserverad svensk, men man blir som man umgås (gapig amerikan) ;). Jag, Morgan och Jadon fick åka ett varv runt kvarteret i the brand new firetruck. Det fanns en anledning till att den kostade 2 mille.. allt gick att styra från en dator. Dessutom fick vi ha på oss headphones med mic så att vi kunde prata med varandra när sirenen va igång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0